برای اینکه یک قدم از رقیبان خود جلو بزنید، نیاز به تحلیل و آنالیز رقبا دارید. برای اینکار، در ابتدا لازم است به تجزیه و تحلیل بازار بپردازید. سپس با شناسایی رقبا می توانید کسب و کار هر یک را تجزیه و تحلیل کنید و از آن یک مدل تحلیل رقبا درآورید. پس از شناخت کامل رقبا، باید رفتار خود را به گونه ای تنظیم کنید که مشتری روند کسب و کار شما را بر رقیبتان ترجیح دهد و به سمت شما بیاید. البته گفتن همه اینها راحت و عمل کردن به آنها دشوار است. شما باید یک استدلال محکمی به مشتریان ارائه دهید تا در هر جایی که باشند به سراغ محصولات و خدمات شما نظیر خدمات سئو بیایند. برای اینکه یک قدم از رقیبان خود جلو بزنید، نیاز به تحلیل و آنالیز رقبا دارید. برای اینکار، در ابتدا لازم است به تجزیه و تحلیل بازار بپردازید. سپس با شناسایی رقبا می توانید کسب و کار هر یک را تجزیه و تحلیل کنید و از آن یک مدل تحلیل رقبا درآورید. پس از شناخت کامل رقبا، باید رفتار خود را به گونه ای تنظیم کنید که مشتری روند کسب و کار شما را بر رقیبتان ترجیح دهد و به سمت شما بیاید. البته گفتن همه اینها راحت و عمل کردن به آنها دشوار است. شما باید یک استدلال محکمی به مشتریان ارائه دهید تا در هر جایی که باشند به سراغ محصولات و خدمات شما نظیر خدمات سئو بیایند.
البته آنالیز و تحلیل رقبا یک کار تحقیقاتی است و علم ثابتی ندارد که به آن رجوع کنید. در این محتوا قصد داریم تا بخشی از مراحل تجزیه و تحلیل رقبا را به شما آموزش دهیم تا با روند کلی کسب و کار رقیبان آشنا شوید تا بتوانید مزیت رقابتی خود را توسعه دهید.
به تحقیقاتی که در حوزه تجزیه و تحلیل بازار و آنالیز رقبا انجام می دهید، تحقیقات رقابتی گفته می شود. این تحقیقات برای موفقیت کسب و کار شما ضروری است. زیرا تحقیقات رقابتی به شما کمک می کند تا با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل بازار رقبا و بررسی وضعیت فعالیت رقبا، استراتژی های خود را به گونه ای بچینید که بتوانید با دست گذاشتن بر روی نقاط ضعف رقبا و افزودن بر نقاط قوت خود، نظر مشتری را جلب کنید.
همیشه به یاد داشته باشید که رقبای شما مثل خود شما، حضور فعالی دارند و می خواهند در کسب و کار خود پیروز شوند. با انجام تحقیقات رقابتی شما قادر هستید که
در واقع رعایت این موارد به شما کمک می کند تا هوش رقابتی تجارت خود را تقویت کنید.
راه های زیادی برای شناسایی رقبا وجود دارد. با هر کدام که راحتتر هستید شروع کنید. اینترنت هم ابزار مناسبی برای تحلیل رقبا است. شما می توانید محصولات و خدمات خود را در اینترنت جستجو کنید و ببینید کدام برندها شامل محصولات و خدمات شما هستند. از شبکه های اجتماعی هم می توانید استفاده کنید تا روند کاری رقبای خود را در بسترهای مختلف بررسی کنید.
پس از شناسایی رقبا، باید بررسی کنید که رقبای شما جزو کدام دسته هستند تا استراتژی خود را دقیق تر بچینید و تحلیل و آنالیز دقیق تری از رقبا داشته باشید.
رقبای نوع اول رقبای مستقیم کسب و کار شما هستند و همان اهدافی را در سر دارند که شما دارید. ممکن است مخاطبان هدف و محصولات و خدمات هر دوی شما نیز یکسان باشد.
این رقبا، نسخه بالا یا پایین تر محصولات شما را به مخاطبان کاملا متفاوت با کاربران هدف شما بفروش می رسانند.
این رقبا از لحاظ مشتری نهایی یا کیفیت محصول، بازار هدف مشابه یا برابری با بازار هدف شما دارند. اما ممکن است محصولات و خدمات آن ها با محصول یا خدمت شما متفاوت باشد. شما می توانید به عنوان همکار در کنار آنها محصولات خود را بفروش رسانید.
رقبای شما بیشتر در کدام دسته ها هستند؟ آیا می توانید با رقبای خود همکاری داشته باشید تا میزان فروش هر دوی شما بیشتر شود؟
پس از شناسایی رقبا ، نوبت به بررسی وبسایت آنها می رسد. باید بدانید که رقبای شما چگونه
هر وب سایت بسته به استراتژی بازاریابی اینترنتی خود، محصولات و خدمات متفاوت با دیگری دارد. تحلیل رقبا صرفا برای این نیست که شما با نقاط قوت و ضعف رقیبانتان آشنا شوید بلکه بیشتر برای آن است که به عنوان یک مدیر تجاری، با روند کسب و کار الکترونیکی حوزه فعالیتی خود از نزدیک بیشتر آشنا شوید.
با دانستن موقعیت رقبا در بازار بهتر با خواسته و نیازهای مشتریان در حوزه کسب و کار خود آشنا می شوید.
در این گام لازم است شما سوالات زیر را برای تحلیل و آنالیز رقبا پاسخ دهید:
شناخت جایگاه رقیبان به شما کمک می کند تا دید بیشتری در عرصه رقابت داشته باشید و بهتر بتوانید جایگاه خود را پیدا کنید و یا خودتان را راحتتر به جایگاه مطلوبتان برسانید.
خوب است که رقیبان خود را دورادور زیر نظر داشته باشید و
نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات مهم ترین جنبه استراتژی کسب و کار الکترونیکی شما و کسب مزیت رقابتی خواهد بود. برای قیمت گذاری این ۴ نکته را در نظر داشته باشید:
سعی کنید همه اطلاعاتی که در بخش های مختلف تحلیل و آنالیز رقبا بدست آوردید را کنار هم بچینید تا قدم هایی که شما برمی دارید مطمئن تر باشد.
یکی دیگر از جنبه های رقابت، شیوه مدیریت حمل و نقل و ارسال محصول به دست مشتری است. هم چنین قیمت ارسال محصولات و خدمات، اثر مهمی در شیوه قیمت گذاری دارد. حتما برای حفظ رقابت خود باید قیمتی مشابه با رقیبان خود برای ارسال و حمل و نقل ارائه کنید. اگر قیمت شما بیشتر از رقبایتان باشد، مشتریان وب سایت شما را ترک می کنند، مگر اینکه دلیل محکمی برای افزایش قیمت داشته باشید.
در ابتدا از شما خواستیم که برای تحلیل و آنالیز رقبا وقت بگذارید و اینکار را با حوصله انجام دهید. در این مرحله می خواهیم که همه آنچه را که بدست آوردید را بازبینی کنید. محصولات و خدمات، نحوه قیمت گذاری و ارسال محصولات، فعالیت در شبکه های اجتماعی، تولید محتوا برای سایت و …
حالا باید بین این موارد و تجربه خوب مشتریان برای خرید از رقبای خود ارتباط برقرار کنید. تاثیر کدام یک از این موارد بیشتر است؟ این موارد در کنار هم بهتر عمل می کنند یا بصورت جدا جدا؟ نتایجی را که بدست می آورید در کسب و کار خود اعمال کنید و سعی کنید بهتر از رقبای خود بدرخشید. باید ببینید تجربه مشتریان از خرید محصولات شما در بازار چگونه است؟ اگر نظر آنان مثبت است همین محصول را بفروشید، در غیر اینصورت محصول با کیفیت تری ارائه کنید تا نظر آنها جلب شود.
بررسی شبکه های اجتماعی رقبا چندین فایده دارد:
هم چنین برای تحلیل و آنالیز رقبا در شبکه های اجتماعی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
پاسخ به این سوالات برای چگونه فعالیت کردن در شبکه های اجتماعی برای دستیابی به موفقیت مهم است.
ابزار آنلاین به شما در زمینه یافتن روش های تحلیل بازار، شناسایی رقبا، بررسی رقبا در بازار و تحلیل و آنالیز رقبا کمک می کند.
تحلیل و آنالیز رقبا به این معنی نیست که شما مدام به تماشای رقبای خود بپردازید و دست روی دست بگذارید. بلکه به این معنی است که حرکات آنها را زیرنظر داشته باشید و نتیجه حرکت آنها را ببینید تا اگر خود شما هم خواستید حرکت مشابهی بزنید، تجربه بیشتری داشته باشید. هم چنین منظور از رقبا در این مطلب، رقبای فعلی شما نیست. ممکن است هر لحظه رقیب جدیدی وارد بازار شود و کار شما را سختتر از قبل کند.
منبع: